De sharia in Nederland

Vanwege globalisering en migratie komt het nieuws over onze regio soms gewoon uit Nederland.

In een radio-interview voor het NCRV-programma Schepper&Co licht ik zondag de rol van de Islam bij de revolutie in Tunesië toe. Het aardige van Tunesië is dat het dermate seculier is dat de islamistische oppositie de meest gematigde in de hele regio is en bovendien goed samenwerkt met seculiere linkse oppositiepartijen. In verschillende andere landen in de regio, het nu onrustige Egypte en Algerije voorop, wordt echter wel altijd gewezen op het gevaar van de politieke Islam. Angst voor islamisten leidde in Algerije tot de coup van 1991 en de daarop volgende burgeroorlog. In Egypte is de moslimbroederschap de grootste oppositiepartij.

De afgelopen jaren heb ik voor IKV Pax Christi me op diverse manieren bezig gehouden met de politieke islam en daarbij meerdere ‘moslimfundamentalisten’ de hand geschud. Vaak blijken dit heel aardige mensen te zijn, die alleen oprecht en vanuit hun diepste overtuigingen heel andere keuzes maken dan dat ik zelf zou maken. Daar heb ik interessante gesprekken over gevoerd, waarbij de kern van mijn boodschap altijd is geweest dat ik hen vrij wilde laten om hun keuzes te maken als zij mij (en belangrijker nog: hun landgenoten, zowel mannen als vrouwen) vrij zouden laten andere keuzes te maken. Die vrijheid is de belangrijkste verworvenheid van de moderniteit.

 Mijn liberale klomp brak echter bij het lezen van het volgende bericht in de nieuwsservice van de Wereldomroep:

 * Eisen stellen aan hoofddoek op school mag

 Scholen mogen eisen stellen aan de manier waarop leerlingen hun hoofddoek dragen. Dat blijkt uit een uitspraak die de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dinsdag heeft gedaan. De uitspraak gaat over het Gerrit Rietveld College in Utrecht. Dat stelde met ingang van dit schooljaar nieuwe kledingregels in. Die hielden onder meer in dat moslima’s wel een hoofddoek mogen dragen, maar dat die 90 procent van het gezicht moet vrijlaten. Zo mag hij niet de wenkbrauwen of de kin bedekken. Circa vijftig leerlingen weigerden de regel echter op te volgen. De school stapte vervolgens naar de commissie, omdat zij graag wilde weten of de voorschriften zijn geoorloofd. De commissie oordeelt nu dat dat het geval is, onder meer omdat de eisen gelden voor alle leerlingen. Zo is het ook verboden om een pony te dragen die de ogen bedekt.

 Een fatwa die niet zou misstaan bij de korangeleerden die zich buigen over belangrijke zaken als het dragen van een spijkerbroek, kleding bij het voetballen of het beroep van cassiere.

Natuurlijk is hier de achterliggende redenatie anders (een lange pony mag immers ook niet), maar het effect op moslima’s is hetzelfde. Als zelfs onze Nederlandse schoolbesturen al eisen stellen aan de manier waarop zij hun hoofddoek dragen, wat blijft er dan nog over van hun vrijheid? We hebben de mond vol van Taliban, moslimfundamentalisten en de Iraanse zedenpolitie, maar het enige verschil is dat die willen dat vrouwen hun gezicht voor 90% bedekken en wij willen dat ze hun gezicht voor 90% onbedekt laten. Van enige individuele vrijheid is in geen van beide gevallen sprake.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Arabische Wereld en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s