Vertrouw ons!

In Amsterdam spreken we met een jonge Syrische activist over de revoluties in Egypte en Syrie. Hij studeert in Europa en net zoals veel jongeren in en uit de regio doet hij actief mee. In de virtuele wereld van facebook en twitter, maar ook in de echte wereld is hij actief. Hij demonstreerde bij Egyptische ambassade, geeft spreekbeurten en organiseert discussies. Hoe ervaart hij de gebeurtenissen? En wat verwacht hij voor zijn eigen land Syrië, een van de strengste dictaturen in het Midden-Oosten? Verwacht hij iets van het Westen? Hij stemt toe met een interview, maar op basis van anonimiteit.

“Sorry dat ik mijn naam niet wil noemen, maar het Syrische regime houdt heel goed in de gaten wat we aan het doen zijn, waar en met wie. Ik studeer nu in Europa, maar mijn familie woont in Syrië, en ik zelf wil na mijn studie weer veilig kunnen terugkeren.”

Toch zie ik dat je op facebook behoorlijk actief bent, je spreekt je onomwonden uit en je mobiliseert mensen om bijvoorbeeld bij de Egyptische ambassades te demonstreren?

“Dat klinkt paradoxaal, maar ik ken mijn grenzen. Weet je, zo lang wij ons bemoeien met Egypte en Tunesië is er op zich nog niet zo heel veel aan de hand. Het wordt pas tricky als ik me ga uiten over de situatie in Syrië zelf.”

Hoe beleef jij de revoluties in Tunis en Egypte?

“Precies ‘revolutie’, dat is het goede woord. Niet in de zin van een machtsomwenteling of zo – hoewel we dat natuurlijk wel willen. We weten niet of het gaat lukken, waar het allemaal op uitloopt en of er democratie zal komen. Het gaat veel en veel dieper. Het revolutionaire zit ‘m hierin dat er een revolutie is uitgebroken in de mensen zelf, ze hebben de ketenen van de angst afgeschud, ze zijn niet meer bang voor de staat. De staat is bang voor de mensen! Ik zie nu een enorme uitbarsting van creativiteit en zelfexpressie. Dat is ongehoord in onze regio. Tot het vertrek van Ben Ali was ik totaal depressief, pessimistisch, lusteloos. Ik kon niet geloven dat er ooit iets zou veranderen. En nu ineens, totaal onverwacht voor iedereen, gebeurt het. Zomaar voor onze ogen. Dit is het mooiste wat ons had kunnen overkomen.

Na Ben Ali heb ik veel met Egyptenaren gepraat over de vraag of het daar ook zou kunnen gebeuren, en werkelijk niemand geloofde het. Niemand. Het regime en het leger zaten veel te stevig in het zadel en weet ik veel wat voor argumenten we allemaal aandroegen. En toch: pats! Ineens wordt alles opgeschud.

Ook in Syrië, een van de meest gesloten en strenge dictaturen van de regio?

“ik hoop het, of beter, ik ben ervan overtuigd dat ook daar de mensen de verstikkende angst zullen verliezen. Je ziet in ieder geval dat het regime zich gedwongen voelt te reageren, dat ze bang worden. Opeens hebben ze besloten dat Facebook en Youtube niet meer geblokkeerd zijn. Wist je dat, net als Mubarak, de Syriërs eind januari ook het internet gedeeltelijk hebben platgelegd? Het was niet meer mogelijk om met mobiele telefoons op facebook enzo te komen. Veel Syriërs gebruiken vooral hun mobieltjes om op het net te komen.”

(EJG: De grap is dat hoewel het verboden was, heel veel Syriërs al lang grootverbruikers zijn van facebook. Ze kunnen toegang krijgen via zogenaamde ‘proxy servers’. Zelfs de president en zijn vrouw hebben een profiel, en facebook vrienden. En vorig jaar is een leraar met “losse handen” ontslagen na een enorme Syrische publieke ophef vanwege filmpjes gepost op…. juist: youtube en facebook! )

Hoe belangrijk zijn social media; facebook en twitter?

“Enorm belangrijk! Het is een fantastisch middel om mensen te mobiliseren en te informeren. Het nieuws gaat nu enorm snel, ongecontroleerd. Voor mij is het een belangrijke tool om betrokken te zijn met de revoluties in Egypte en Tunesie. Maar ook hier in Europa gebruik ik het om mensen te mobiliseren voor demonstraties, spreekbeurten . Het zijn niet alleen facebook en twitter, maar ook bijvoorbeeld al-Jazeera, en niet in de laatste plaats Wiki leaks. Op Wiki – leaks hebben wij kunnen zien wie onze leiders echt zijn, wat voor spelletjes ze spelen en de kloof die er is tussen de retoriek en de dagelijkse propaganda die we moeten slikken, en dat wat ze echt doen. Ineens zagen we de waarheid die achter hun leugens schuilgaat. Ze stonden in hun hemd! Ik weet zeker dat ook dat heeft bijgedragen aan het verminderen van de angst. Zoals ik net zei zijn de nieuwe media ook voor mijn activisme hier enorm belangrijk. Het geeft me de mogelijkheid om mensen te bereiken.

We zijn nu al een tijd bezig om, los van iedere support of inmenging van Europese organisaties en media onze eigen fora en vrijplaatsen te creëren, waar jongeren uit het Midden-Oosten en Noord Afrika op hun voorwaarden kunnen discussiëren over zaken die voor hun van belang zijn. Binnen ons eigen kader en niet binnen de heersende of opgelegde kaders”

Maar verwacht je dan wel iets het Westen?

“Dit zijn onze revoluties, we doen het zelf. Wat wij vooral vragen is dat jullie ons vertrouwen en respecteren. Dat is cruciaal. De discussies bij jullie over de Moslimbroederschap en extremisme, de discussie die er in feite op neer komt dat “wij niet klaar” zijn voor democratie enzo , staat behoorlijk ver van onze realiteit. En dan nog: dat moeten, en gaan we zelf oplossen. Wantrouwen en pessimisme leiden tot extremisme, dat hebben de laatste decennia wel aangetoond. Daarom zeg ik alsjeblieft: vertrouw ons, en kijk dan wat jullie kunnen doen voor ons.  Ik weet zeker dat we aan het begin staan van enorme gebeurtenissen, het is nog lang niet voorbij. Ik herhaal: vertrouwen dat is waar het nu om gaat en wat wij nodig hebben. Wat er ook gaat gebeuren. Er zit niets anders op!”

Over Evert- Jan Grit

programmaleider Midden-Oosten
Dit bericht werd geplaatst in Syrië en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vertrouw ons!

  1. Pingback: Sociale media & Revolutie « My world

  2. Leo Maathuis zegt:

    Inderdaad, het is niet aan ons om uit te maken wie wel of niet geschikt is om Tunesie, Egypte, Libie of Syrie og Iran te regeren.
    Het heeft lang genoeg geduurd dat omwille van onze olieverslaving de bevolking van deze landen slaaf was van een vaak door het westen gesteunde dictator.

    Lang leve het volk dat vrijheid opeist.

Geef een reactie

