De overeenkomst tussen de Arabische dictaturen en het vrije Libanon.

“De overeenkomst tussen de Arabische dictaturen en het ‘vrije’ Libanon is dat ook hier geen vrijheid van meningsuiting is”.  Dit zegt de Libanese Lea Baroudi op een discusie op het “Barcamp” in de AUB in Beirut,  georganiseerd door SMEX.

Terwijl de tweets over het geweld van het Egyptische leger en de demonstraties in Syrie ons om de oren vliegen zijn hier 200 jongeren van alle verschillende etnische en religieuze groepen uit heel Libanon en de omliggende landen verzameld om elkaar te trainen over de basics van het gebruik van social media, blogs en twitter . Dit volgens het ‘open space’ principe waarbij de deelnemers de agenda en de onderwerpen bepalen.

Op de sessie “Stop Cultural Terrorism” legt Lea Baroudi uit wat het probleem is met de vrijheid van meningsuiting in Libanon. Ze noemt als voorbeeld  het last-minute verbod op de film “Hotel Beiroet”,  een liefdesgeschiedenis tegen de achtergrond van de moord  op Rafiq al-Hariri in 2005. Ondanks dat het script van de film was goedgekeurd door het ministerie van informatie bleek de censor op het laatst toch bezwaren te hebben. De film zou te veel onzedelijke beelden bevatten.

Baroudi gelooft er niets van en vermoedt politieke redenen. Het verbod is geen incident. De wereldberoemde animatiefilm ‘Persepolis’ over de Iraanse revolutie mocht niet vertoond worden wegens blasfemie, en op de filmposters van Kuifje werd de naam van de joodse regisseur Spielberg met een zwarte sticker weggemoffeld.  Libanon is in staat van oorlog met Israel en alle contacten met dat land zijn verboden.

Het probleem in Libanon is dat het volstrekt onduidelijk is wie wanneer en waarom bepaalt wat er wel en niet kan. Behalve de drie staatsorganen en censoren die oordelen of er sprake is van ‘gevaar voor de nationale eenheid en veiligheid’ zijn er nog de leiders en religieuze autoriteiten van de verschillende confessionele groepen die op enig moment  kunnen besluiten dat een uiting beledigend of kwetsend is.

In een land met meer dan 18 verschillende confessionele groepen (o.a. sjiieten, soennieten, verschillende groepen christen, druzen etc.), met eigen milities en politieke partijen en bewegingen,  die elkaar ook nog eens in wisselende allianties hebben bestreden in de burgeroorlogen (en nog steeds bestrijden),  is er altijd wel iemand die zich gekwetst kan voelen.  

Baroudi  begrijpt dat het onoverkomenlijk is dat er in een multi-confessioneel land juist het punt van vrije meningsuiting tot conflicten kan leiden  – ze haalt de moord op van Gogh en de film ‘Fitna’ aan – helemaal na de onverwerkte gruwelen van de burgeroorlog.

Toch mag dat volgens haar niet tot de censuur leiden waar de Libanezen nu onder leven. Een censuur die vooral is ingegeven door angst. Angst om het evenwicht opnieuw te verstoren. Diezelfde angst leidt ook tot een zelfcensuur waardoor veel Libanzen in het openbaar zwijgen, om maar niet over een of andere rode lijn te stappen.

Het weerhoudt de Libanezen er ook van om tot een echte en eerlijke dialoog te komen om af te rekenen met de burgeroorlog en de voortslepende conflicten tussen de groepen. Een dialoog die absoluut noodzakelijk is om tot een stabielere en vreedzamere maatschappij te komen. Maar deze kan alleen plaatsvinden als de Libanezen vrij zijn en zich vrij voelen in hun recht op meningsuiting. En zover is het nog lang niet.

Advertenties

Over Evert- Jan Grit

programmaleider Midden-Oosten
Dit bericht werd geplaatst in Libanon. Bookmark de permalink .

Een reactie op De overeenkomst tussen de Arabische dictaturen en het vrije Libanon.

  1. Rick zegt:

    You’ve got it spot on in your last paragraph. Hopefully time will heal; with people being more connected with each other now in this hyper interconnected age, the moment of realisation, unity and to forget and/or forgive about the past and move on it might happen even faster.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s