Rapper voor de revolutie

‘Omar is mijn voornaam, Offendum is mijn artiestennaam. Mijn ouders komen uit Syrië, ik ben geboren in Saoedie-  Arabië  en ik leef in Los Angeles. In mijn familie zit Arabisch maar ook Turks en Koerdisch bloed. Ik doe al mijn hele leven benefieten voor Palestina, en nu eindelijk kan ik het doen voor mijn eigen land en mijn eigen mensen. Eindelijk! Ik heb de song #Syria al 7 maanden klaarliggen. Pas vorige maand heb ik hem uit kunnen brengen. Ik heb familie in Syrië en wilde eerst hun toestemming hebben om het uit te brengen’.

Vertel

Ik merkte dat mijn familie in Hama heel graag wilde dat ik de song uitbracht, terwijl ze in Damascus veel voorzichtiger  zijn. Ook zijn er familieleden die het regime nog steeds steunen, en in die zin is mijn familie een afspiegeling van de verdeeldheid die er in Syrië is. Er zijn nog genoeg mensen die het regime steunen, al ben ik ervan overtuigd dat veel van hen het regime steunen uit vooral angst.

Soms word ik depressief en pessimistisch als ik vanuit de VS het nieuws uit Syrie volg. Maar als ik mensen in Syrie spreek is alles anders: a once in a lifetime opportunity. De vrijheid die mensen nu ervaren! De demonstraties gaan maar door, voor het eerst in de recente geschiedenis voelen mensen zich vrij en verbonden.  

Mijn vader komt uit Hama en is gevlucht na de opstand in de jaren tachtig. Hoewel hij tot op het bot seculier is beschouwden ze hem als lid van de Moslimbroederschap.

Waar gaat de song# Syria  over?

Ik wil laten zien wat er nu gebeurt. Het gevoel van bevrijding en vrijheid overbrengen. Ik wil laten zien dat het groots is. Zoveel mensen die de straat opgaan, geïnspireerd blijven. De creativiteit! Er is nu veel geweld, dagelijks zien we dat op tv, maar daaronder is er deze realiteit: een in essentie vreedzame en geweldloze opstand. In heel Syrië komen dagelijks, wekelijks mensen de straat op om hun vrijheid te bevechten. Ze proberen te ontsnappen aan de dictatuur, ze zijn zich emotioneel en psychologisch aan het bevrijden.  Helaas is er geen buitenlandse pers aanwezig, en de aandacht die er is gaat, zoals gewoonlijk, alleen maar uit naar de gevechten.

Het is tegelijkertijd pijnlijk wat er nu gebeurt. Het geweld en de haat onderling. Ik begrijp de mensen die nu naar de wapens willen grijpen, die desnoods een buitenlandse interventie willen afdwingen, en wie ben ik, om vanuit de VS, dit te veroordelen? Persoonlijk denk ik dat vreedzaam verzet de enige manier is om structureel iets te veranderen in Syrië, om de mensen bij elkaar te houden. Daarom steun ik ook Adopt a Revolution.

Mensen hebben de neiging om, ook als het over Syrië gaat, te vervallen in abstracties, in zeg maar de grote politieke verhalen: zeg maar het Iran – VS conflict etc. Daar wil ik uit blijven. Het gaat uiteindelijk om de menselijke dimensie, het menselijk leiden.

Geef eens een voorbeeld

Iedere Syrische familie heeft nu de verhalen. Ik heb je verteld dat mijn vader na het neerslaan van de opstand uit Hama is gevlucht. Ik heb ervaren dat zelfs in de VS we niet durfden te praten over al-Assad. Ik heb ervaren hoe we de dictatuur hebben geïnternaliseerd en ons gek hebben laten maken met angst.

In de clip eindig ik met een nachtelijke demonstratie. Een zanger, Ibrahim Qashous, improviseert een tekst en de menigte zingt hem na. Deze man werd van de een op de andere dag een beroemdheid, een held. Hij daagde het regime uit en sprak uit wat de mensen al heel lang voelen. Hij heeft iets fantastisch gedaan, maar heeft er met zijn leven voor moeten betalen.

Voel jij je als rapper hiermee verbonden?

Natuurlijk! Wat ik hier doe met rap, doen zij op hun manier. Het is trouwens niets iets nieuws. We noemen het ‘Arada. Het is een oude traditie. Op belangrijke gebeurtenissen, bijvoorbeeld de terugkeer van een familielid gingen de mannen de straat op en improviseerden hun teksten. Met de revolutie is het een politiek wapen geworden. De ‘ Arada is de Hip Hop van Syrië.

Waar gaat het naartoe?

Ik ben optimistisch. Ik weet dat het lang zal gaan duren en dat het pijnlijk zal zijn. Maar ik hoop dat de periode van dictatuur en onderdrukking uiteindelijk niet meer is dan een voetnoot in onze lange geschiedenis.

Omar Offendum speelt op 3 mei om 16.00 in de Village Cofee & Music in Utrecht, op 4 mei om 21.30  in de EKKO en op 5 mei op het bevrijdingsfestival in Utrecht

Over Evert- Jan Grit

programmaleider Midden-Oosten
Dit bericht werd geplaatst in Syrië. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

