Een fragment uit het dagelijks leven in een voorstad van Damascus

Terwijl ik zit bij te praten via internet met Rafiq* die in een voorstad van Damascus woont, zegt hij opeens: “Wacht even, ik krijg bericht dat we de buurt moeten evacueren!” Het Vrije Syrische Leger roept de mensen op in de schuilkelders te gaan en niet op straat te gaan. Rafiq probeert zijn gezin, zijn vrouw en drie zoons, snel weg te krijgen uit de wijk naar een huis in het centrum. Maar zijn zonen weigeren te vertrekken.

“Kun je het begrijpen?”, vraag ik.

“Ja, dat is het probleem juist, daarom kan ik niet met ze praten. Hun moeder en tante proberen ze nu te overtuigen weg te gaan.”

Maar dat blijkt tevergeefs, de zonen willen in hun huis blijven. En hun vader begrijpt het, maar is natuurlijk bezorgd. Ik denk aan hun moeder, die ik ook ken, een rustige lerares, en probeer me voor te stellen wat er nu in haar om moet gaan.

Even later begint de strijd. Het Vrije Syrische Leger (VSL) valt de checkpoints van het Assad-leger aan. “Nu wordt de buurt verwoest” zegt Rafiq laconiek. En inderdaad, nadat het VSL twee van de drie checkpoints heeft ingenomen en er op straat bij het huis van Rafiq gevochten wordt, beginnen de bombardementen.

“Er komt net een raket neer op een school naast ons huis”, vertelt Rafiq. Alle buren uit het gebouw zitten in het huis van Rafiq, dat op de begane grond is. “Het Assad-leger valt aan vanuit de lucht en het VSL beheerst de straat. Verder is er niemand op straat,” zegt Rafiq.

Ik blijf online om te horen wat er verder gebeurt.

Maar er komt niks meer. Rafiq is offline.

 

*Om veiligheidsredenen zijn namen gefingeerd.

Over Marjolein Wijninckx

Marjolein is programmaleider Midden-Oosten en woont en werkt in Jordanie. Volg haar op Twitter @paxmarjolein.
Dit bericht werd geplaatst in Syrië. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

