Relaas van een gevluchte Yazidische vrouw uit Sinjar

We zijn in Noord Irak, in Dohuk, een van de Koerdische provincies die de bulk aan vluchtelingen uit Sinjar opvangt. We ontmoeten Yazidi’s, waaronder Mariam (niet haar eigen naam), die eergisteren na meer dan een maand in IS gevangenschap te hebben verkeerd ontsnapt is en haar weg heeft teruggevonden naar haar familie. Dit is haar verhaal.

“Toen IS ons dorp in de Sinjar regio aanviel was er geen tijd meer om naar de bergen te vluchten. Ik verstopte mij met mijn ouders, broers en zussen in een boomgaard. Maar de IS milities vonden ons al snel en meteen werd iedereen gescheiden in drie groepen: jonge meisjes in een groep, oudere vrouwen en kinderen in een andere, en in de laatste groep alle mannen. De oudere vrouwen werden opgesloten in een huis. Met de meisjes werden we in bussen geladen. Terwijl dat gebeurde zag ik dat ze dat de mannen doodschoten. Mijn vader werd voor mijn ogen geliquideerd.”

“Daarna werden we naar de Arabische stad al-Ba’aj gebracht en vervolgens doorgereden naar de stad Mosul, die onder controle van IS is. Er waren in totaal 4 bussen vol met meisjes. In Mosul werd ik 10 dagen lang vastgehouden in een grote hal met ongeveer 300 andere meisjes. We kregen twee keer per dag alleen wat brood te eten. Soms haalden ze meisjes weg. Die kwamen niet meer terug.”

“We vroegen de IS mannen om mobiele telefoons om naar onze familie te bellen, die gaven ze ons, maar voor heel kort. Ik kon mijn familie bellen en vertellen dat ik en mijn zussen nog leefden. Ik ben daarna meegenomen met een paar andere meisjes, en in totaal naar vijf verschillende plaatsen gebracht. Elke keer vertelden ze ons dat we verkocht waren. Bij elke plek bleef ik 2 tot 5 dagen om weer naar een nieuwe plek gebracht te worden.”

“De laatste keer werd ik verkocht als slavin voor 4 miljoen Iraakse dinar (ongeveer 3300 euro) aan een Arabische man in een dorp in de buurt van Sinjar. Die vertelde me dat ze ik de dag erna naar Saoedi Arabië of Syrië zou worden gebracht. Op dat moment besloot ik te vluchten. Ze sloegen me ook veel die avond, vooral in mijn gezicht. Die dag was ik 38 dagen in gevangenschap.”

Yazidi man toont een lijst met de namen van 21 familieleden die in de handen zijn van IS

Yazidi man toont een lijst met de namen van 21 familieleden die in de handen zijn van IS

“De Amerikaanse bombardementen waren inmiddels begonnen. Een lokale bewaker vertelde me dat hij tijdens de bombardementen de deur van het slot zou halen die avond. Ze zouden zelf gaan vluchten, en ik kon dan ook ontsnappen, zei hij. Toen ik en een ander Yazidisch meisje de bommen hoorden vallen besloten we te vluchten. Drie andere gevangen meisjes durfden niet mee te gaan. Zij waren te bang, omdat we eerder hadden gezien hoe meisjes die geprobeerd hadden te vluchten weer werden gepakt en vervolgens werden gemarteld of gedood. Ze werden opgehangen aan de plafondventilator of hun benen werden gebroken. Ik heb zelfs een meisje voor mijn ogen zelfmoord zien plegen nadat ze zo gemarteld was.”

“Tijdens onze vlucht stal ik een mobiele telefoon van de IS bewakers. Dit was mijn redding, want zo wist in mijn oom te bellen. Hij heeft met andere Yazidi’s en bevriende Arabieren kunnen regelen dat iemand mij heeft opgehaald uit IS gebied. Drie dagen lang heb ik mij daar verborgen gehouden zonder eten of drinken, totdat de Arabische contacten kwamen om me naar de berg te brengen.”

Via de Sinjar berg is Mariam gisteren met familie herenigd in Dohuk. Dit hele verhaal vertelt ze in nauwkeurige details en met een zekere blik. Haar oom valt haar bij met een papier waarop alle verdwenen familie leden zijn genoteerd. “21 van onze 80 familie leden zijn verdwenen”, vertelt hij zichtbaar geëmotioneerd. Onder hen zijn twee zussen van Mariam, die door IS ook in Sinjar zijn ontvoerd en volgens haar naar Deir-ez-Zor in Syrië zijn gebracht. De familie weet verder niks over hoe het met hen gaat.

Dit bericht werd geplaatst in Irak, Nassama. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

