In bed met Hezbollah

Anekdote: vorige week zat ik in Beiroet in een taxi. De chauffeur, een Sjiiet uit een dorp in het zuiden, vraagt me waar ik vandaan kom en wat ik van Hezbollah vind, zijn partij. Ik antwoord ‘m beleefd dat “het niet helemaal mijn club is”. Kan hij begrijpen. Geen probleem: ik woon daar en hij woont hier, verschillende omstandigheden, etc.  etc.

Vlag met Logo van Hezbollah

Vlag met het logo van Hezbollah

In plaats van het standaard vervolg over Wesley Sneijder en het Nederlandse voetbal weet hij me te vertellen dat Nederland met vijf F 16 straaljagers mee gaat doen aan de bombardementen op Syrië en IS (de Islamitische Staat). Enigszins verrast zeg ik hem dat het er volgens mij zes zijn en dat ze alleen maar Irak gaan bombarderen.

Dat zomaar een willekeurige chauffeur in Libanon me aanspreekt op de Nederlandse deelname aan een oorlog, dat verontrustte me wel een beetje. Hoelang geleden was het ook alweer dat Hezbollah aan de lopende band westerlingen gijzelde?

Helemaal niet nodig. Want meteen kwam er een brede grijns op zijn gezicht. Twee duimen omhoog. Welkom, en hartstikke tof! Alle hens aan dek tegen IS. Nederland zit wat hem betreft op helemaal dezelfde golflengte als Hezbollah.

Wie had het ooit durven denken? Nederland in bed met Hezbollah.  Hezbollah: “de partij van God; Iraans lange arm; aartsvijand van Israël; terreurgroep nummer 1 en nachtmerrie van het Westen” trekt samen met ons op tegen het kwaad van de Islamitische Staat. Wat voor onwaarschijnlijke allianties zullen er nog gaan volgen in de grote Midden-Oosten oorlog?

Ps: dit is niet zomaar een anekdote: lees bijvoorbeeld dit artikel in Newsweek over toenadering en samenwerking tussen Hezbollah en het Westen.

Over Evert- Jan Grit

programmaleider Midden-Oosten
Dit bericht werd geplaatst in Arabische Wereld, Irak, Nassama, Syrië. Bookmark de permalink .

2 reacties op In bed met Hezbollah

  1. Paul Aarts zegt:

    Evert-Jan: ben je serieus als je schrijft “Iraans lange arm; aartsvijand van Israël; terreurgroep nummer 1”?

Geef een reactie

